fredag 13. august 2010

På områdebesøk i høyvann

Det er regntid og vi måtte være forsiktige når vi balanserte på bambus-stokkene mellom husene.
Vann-pumpe er gøy! Solveig og Andrea syns iallefall det!
Ate Marlyn jobber i Misjonsalliansen og hjelper til med fotvasken.
Dagens fangst
























































Her om dagen var Solveig med meg og en besøkende familie på Salambao, et av de områdene vi har arbeid. Salambao er en husklynge midt ute på elva med fiske-oppdrett på alle kanter. Husa ligger på diker. For å komme oss dit må vi ta båt.  Jeg (Karoline) har vært der mange ganger og føler jeg kommer til kjente. Ekstra kjekt var det denne gangen for da var Solveig med. Og hun syns det var kjempegøy for vi måtte vasse nesten overalt! Det er regntid og vannstanden er generelt sett høy selv om det ikke regner så mye. For min del var jeg litt skeptisk siden vannet ikke akkurat ser reint ut. All kloakk går rett ut og det flyter mye søppel der. Jeg har bestemt meg for en ting: jeg skal aldri kjøpe annet enn dypvannsfisk. Mye av den andre fisken her er avlet opp i anlegg som det på Salambao.....

Det gjør alltid inntrykk å møte mennesker som lever så annerledes enn meg. Tenker meg selv inn i livet der. Det må være så kjedelig. De fleste damene er rundt huset med barneflokken hele dagen. Mennene drikker etter jobb så de er kanskje ikke det artigste selskapet heller... Dag etter dag, år ut og år inn. Lite impulser. For mange er livet drømmer som aldri vil gå i oppfyllelse. Jeg ville vel kanskje ikke vært særlig initiativ rik, tenkt positivt eller vært kjent for mitt gode humør??

Etter 2 mnd i Norge er jeg enda mer takknemlig for å være Karoline, født i Norge og vokst opp i en flott familie, hatt mulighet til utdannelse og kan til en viss grad velge hvilken jobb jeg vil ha. Jeg er heldig jeg!

1 kommentar:

  1. Det var koselig å se bilder av dere! Idag har Tobias og jeg begynt på skolen igjen, det var gøy å treffe alle de andre i klassen. Vi fikk mange nye bøker som vi må binde inn, jeg tror jeg har fire mattebøker! Linus hadde sin første dag i barnehagen, han fikk nybakt brød og kakao og bygde med lego og koste seg. Nå skal jeg legge meg for jeg må jo tidlig opp imorgen.
    Hilsen Anine.

    SvarSlett