søndag 2. november 2008

Karoline på øya i sør!






Endelig fikk jeg kommet meg til Marinduque, øya misjonsalliansen har startet opp arbeid på. og for en opplevelse!! Man dag sist uke reiste jeg sammen med en kollega av meg, 7 timer tok turen. Ut av byen, gjennom masse små plasser på dårlige veier, hundrevis av forbi-kjøringer og til slutt en båt-tur på 2-3 timer. Så var vi endelig framme. Øya er uten tvil en av de vakreste stedene jeg har sett, men dessverre er folk der ekstremt fattige. Folk bor i bambus-hytter, men det som var påfallende er at de liker å ha det fint rundt seg. Utenfor falleferdige hus har de fine blomster i hermetikk-bokser.





Dagen etter ankomst begynte barnekonferansen i regi av NMA. 170 barn var samlet for å lære mer om barnerettighetene. Konferansen var lagt opp slik at noen av barna utgjorde et styre. De hadde planlagt det meste av det 2 1/2 lange programmet. De hadde planlagt leker, dramastykker, danser etc. Det var også de som ledet det meste. De ansatte fra NMA organisert dem og fikk inn litt mer kunnskapsstoff for å kvalitetssikre konferansen. Ungene var mellom 9 og 17 år. Og for en disiplin! Ungene bar preg av at de kom fra fattige kår. Noen ekstremt tynne og klærne var godt brukt for å si det mildt. De vi vet er at ungene i det området har det veldig tøft og ikke har særlig høy verdi i samfunnet. De noterte flittig når de ble undervist om at barn faktisk har rettigheter.... Noen av ungene kom frem og sa hva deres drøm var. Det var at foreldrene deres skulle få seg en jobb slik at de kunne vite at de kunne fortsette å gå på skolen. Og når de var ferdige på skolen kunne de hjelpe andre områder slik at de kunne få det bedre. Det er faktisk en av de flotteste og mest rørende opplevelsene jeg har hatt, det å møte alle disse flotte, talentfulle ungene. I møte med dem ser jeg at Misjonsalliansen virkelig har en misjon!





Etter dager som dette har jeg så lyst til å få alle som leser til å forstå hvor flott det var og hvor viktig arbeidet er, men jeg ser at det er vanskelig å formidle alt hjem med ord... Legger ved noen bilder. Må også si at jeg beundre de filipinske ansatte som jobber på Marinduque. De gjør en vanvittig bra jobb og klarer å tenke lange linjer samtidig som de møter ungene med mye kjærlighet og respekt.
























Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar